"svin influensan" (panik)

Hej igen.
Någon mer än jag som här tänkt på det här med svininfluesan?
Jag har iaf läst en hel del om det nu, och jag blir bara mer oroad...
Är är några frågor jag undrade över, som jag sedan letat upp svaren på.

Hur månag är smittade?
Enligt WHO:s hemsida har 16 människor dött av svininfluensa i Mexiko där ca 400 personer är smittad enligt labratorieprover. H1N1-virus har fastställt i minst 16 länder jorden runt - i de flesta har det varit enstaka fall. Sammanlagt är det officiellt 658 smittfall, varav de flesta i Mexiko ca 400 st , USA 160st + ett dödsfall, och Kanada 51st.
I Europa har Spanien och Storbritannien flest smittfall, 13 respektive 15 stycken personer.


Hur många är smittade i Sverige?
Än så länge är ingen smittad, men dom gör tester just nu och svaren kommer i morgon.
I värsta fall kommer influensan slå till med full kraft redan i maj-juni, och då beräknas ca 3.7 miljoner svenskar att insjukna, och 4000 av dom kommer att dö.


Vilka kommer att smittas?
Främst unga människor kommer att bli sjuka.

Det beror delvis på att äldre människor har haft fler influensor och därför har ett bättre skydd.

Symptom

Vanliga influensasymtom: plötslig feber, luftvägsproblem och ibland diarré.Den som drabbas av influensan blir sjuk omgående, inom några timmar. Om man har låg feber från början blir influensan oftast lindrig, men om man får hög feber redan från början blir den ofta mer allvarlig


Finns det medecin?

De virusorsakade lunginflammationerna kan behandlas med Tamiflu och Relenza.
I dag finns ett lager som räcker till 25-30 procent av befolkningen.

Men det finns inget som hjälper mot den nya varianten.

Vad är svininfluensa?
Normalt en virusinfektion i luftvägarna hos grisar. Även fåglar, hästar och grisar kan drabbas. Det virus som nu löper över världen, H1N1, är dock en blandning av influensavirus från grisar, fåglar och människor. Därför är svininfluensa egentligen en felaktig beteckning och den kallas istället för "Nya Influensan"


Smittar den mellan människor?
Ja, via nära kontakt. Och eftersom H1N1 är en ny variant av viruset är ingen immun. Därav myndigheternas larm. 

Ändå är influensan i Mexico inte så illa som man först trodde enligt myndigheterna.
Och innom EU finns nu 19 konstaterade smittade personer.
Influensan kryper närmare Sverige för varje dag, men alla 37 prover som gjorts i Sverige var negativa.

Och ännu har ingen dött av influensan i något EU-land - men det är troligtvis bara en tidsfråga:

- Ja, människor kommer att dö av den i Europa. Det är inte en fråga om huruvida utan om hur många, säger generaldirektören för hälso-och konsumentärenden vid EU-kommissionen, Robert Madelin, till Reuters.

Viruset har förmodligen sitt ursprung hos svin, men det är en blandning av två typer av svininfluensa, fågelinfluensa och influensa hos människor.

WHO har på sitt håll bestämt sig för att kalla influensan "influensa A (H1N1)".

Ytterligare andra organ har den "nordamerikanska influensan" på förslag. Detta eftersom tidigare epidemier fått sina namn från där de upptäckts, som spanska sjukan.



Är det bara jag eller blir man mer och mer orolig destu mer man läser?
Även fast det står (och som jag skrivit) att influensan inte är lika farlig som man trott, så blir man ju orolig när det står att 3.7 miljoner svenska kommer att smittas och 4000 kommer att dö!
Eehh... panik anfall nästa?
Enligt min mor är jag lite av en hypokondiker, gissa hur mycket panik jag har påen skala från 1 till 10..
Ojoj.... 
puss 



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0